Recordaantal deelnemers in Hoorn
Nederland telt bijna 18 miljoen inwoners en het aantal eenpersoonshuishoudens blijft toenemen. Het gevolg? De vraag naar woningen is groter dan ooit. Waar laat je al die mensen als de ruimte steeds schaarser wordt? Waar parkeren zij hun auto’s? En hoe zorgen we nog voor verkeersveiligheid als we met steeds meer weggebruikers de openbare ruimte delen? Deze en veel meer vragen stonden centraal tijdens het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit (NCPM) 2024 in Hoorn. Een succesvol congres, door deelnemers beoordeeld met een mooie 8!
"Ik was verrast door de deskundigheid van de aanpak en inzet van Hoorn als 'kleine' gemeente. Dat is een mooi voorbeeld voor veel soortgelijke gemeenten." - Bezoeker 2024
Een mooi zonnetje verwelkomde een recordaantal deelnemers en partners al vroeg bij Schouwburg Het Park. Meteen vanaf het begin kwam het gesprek op gang, dat zou de hele dag zo blijven. In de grote zaal van het theater trapte dagvoorzitter Bertine Müller de dag officieel af. “Met mobiliteit en parkeren zit het wel snor in Hoorn”, was haar ervaring die ochtend geweest, toen ze vanuit haar woonplaats naar Nood-Holland was gereden. Dat er desondanks nog veel uitdagingen liggen, vertelde wethouder René Assendelft vervolgens: “Onze grootste uitdaging is dat Hoorn een compacte stad is. Er zitten grenzen aan de groei die we willen maken. De huizen die we willen bouwen zullen daarom vooral binnenstedelijk gerealiseerd worden, waardoor er in de toch al schaarse ruimte minder plek is voor mobiliteit.” Dat klinkt als een behoorlijke puzzel, gelukkig ziet Assendelft ook genoeg lichtpunten:
“Horinezen fietsen graag. En dat gaan we alleen maar verder stimuleren, onze gemeenteraad heeft onlangs het Actieplan Fiets aangenomen.”
Kathedralen bouwen
Na de opening was het de beurt aan keynote Daan Quakernaat. Hij trakteerde zijn toehoorders op een verhaal over het bouwen van kathedralen. “Het systeem is het probleem geworden”, liet Quakernaat zien aan de hand van een relaas over regelzucht rond valgevaar. Voor je het weet worden er allemaal regels met bijbehorende bordjes verzonnen voor iets wat eigenlijk niet eens zo’n groot probleem is. Het systeem zorgt er bovendien voor dat we bang zijn geworden om aan iets te beginnen zonder te weten of het lukt, vond Quakernaat. Hij hield het publiek een spiegel voor:
“Er zat geen plan achter het bouwen van kathedralen, er waren geen tekeningen. Dus wat zitten jullie nou eigenlijk met je leven te doen”
Om er vervolgens op te hameren dat je vooral aan de slag moet gaan, niet bang moet zijn om fouten te maken en om niet altijd maar te focussen op de dingen die fout gingen, maar juist te vieren wat goed ging.
Deelsessies
Boris Peters van Shift Gedrag leidde de sessie over hoe je als beleidsmaker kunt omgaan met weerstand. Parkeren roept veel emotie op. Hoe kan je ervoor zorgen dat bewoners en andere belanghebbenden op z’n minst begrip krijgen voor je plannen en het gedrag gaan vertonen dat je als beleidsmaker graag zou zien? Peters gaf een introductie op gedrag en ging in op een van de factoren die gedrag beïnvloeden: weerstand. De deelnemers kwamen meer te weten over verschillende vormen van weerstand: aversie, scepsis en inertia, hoe ze te weten kunnen komen met welke vorm ze te maken hebben en over hoe ze daarmee om kunnen gaan. Concrete adviezen gaf Peters ook: “Beschrijf helder wat je verwacht van mensen en zorg dat de randvoorwaarden en alternatieven in orde zijn”, gaf hij de zaal onder meer mee.
Een andere, goedbezochte, sessie werd gegeven door Chantal van der Wolk (Parkeermanager) en Annita Smit (Data analist) van Gemeente Hoorn. Zij vroegen zich in het najaar van 2022 af hoe data inzichtelijk konden krijgen, bijvoorbeeld cijfers over het aantal geschreven naheffingen en mensen die in bezwaar gaan. De deelnemers werden meegenomen in hun proces van het digitaliseren van de parkeerketen. Gemeente Hoorn ziet zichzelf als een 'voorloopgemeente' op dat gebied.
"We hebben een bak aan data. De wens was om een dashboard te bouwen en eigen inzichten te creëren. Parkeerdata is echt een gouden bron voor je parkeerbeleid."
Aan de hand van alle data worden parkeersituaties heroverwogen en eventueel beter ingericht. Er ontstaan meer vrije parkeervlakken en minder parkeerdruk.
Na de lunch was het tijd voor de excursies. Het was zeker geen straf om met het mooie weer naar buiten te gaan. Deelnemers hadden de keuze uit vier excursies, gebaseerd op de verschillende uitdagingen van Hoorn: naar het stadsstrand, de Poort van Hoorn, de binnenstad of het Pelmolenpad (een autoluwe woonwijk).
Geen parkeerkosten, maar verblijfskosten
Het laatste deel van het congres vond weer plaats in de grote theaterzaal, waar dit keer de deelnemers zelf op het podium plaatsnamen. In zes gesprekstafels bespraken ze de uitdagingen én oplossingen op het gebied van fysieke toegankelijkheid, stadsontwikkeling, een autoluwe binnenstad en digitalisering van de parkeerketen. Het leverde wat wethouder Assendelft in elk geval het woord van de dag op: Plintenstrategie. De uitkomsten van de gesprekstafels inspireerden de wethouden. “De Portugese tegeltjes in onze binnenstad zijn onderwerp van discussie als het gaat om toegankelijkheid, evenals de Gehandicapten Parkeerkaart. En om niet te spreken over parkeerkosten, maar over verblijfskosten vind ik een heel goed idee. Ik heb op dit congres bovendien gemerkt dat de ontwikkelingen heel snel gaan en dat biedt voor ons als gemeente veel kansen om ons tempo bij de plannen voor de stad verder op te schroeven. Daarnaast was het leuk om bij te praten met onder meer onze collega uit Sneek. En ik ben verheugd om te horen dat iedereen het zo leuk heeft gevonden in Hoorn. U bent en blijft van harte welkom”, besloot Assendelft.
Foto's
Spot jij jezelf? Klik op het album hieronder om alle foto's van het congres te bekijken.