De toekomst van de parkeerplaats

De toekomst van de parkeerplaats

Een parkeerplek is bedoeld om je auto op te parkeren. Toch? Of wordt dit in de toekomst anders? Op het Nationaal Congres Parkeren en Mobiliteit, op 27 maart in Schiedam, is dit een van de onderwerpen die langskomen.

Verder lezen

Hoe Reykjavik efficiëntie en transparantie vergroot

Hoe Reykjavik efficiëntie en transparantie vergroot

In steden wereldwijd groeit de behoefte aan efficiënte parkeerhandhaving. Niet alleen om de parkeerdruk beter te reguleren, maar ook om het proces eerlijker en transparanter te maken voor inwoners en bezoekers. Een recent voorbeeld hiervan is de implementatie van ScanGo’s Streetwise-technologie in Reykjavik, waar digitalisering en innovatie samenkomen om parkeerbeheer naar een hoger niveau te tillen.

Verder lezen

Toekomst van SchieDistrict vraagt om slimme mobiliteitsoplossingen 

Toekomst van SchieDistrict vraagt om slimme mobiliteitsoplossingen 

SchieDistrict, een ambitieuze gebiedsontwikkeling rondom het ov-knooppunt Schiedam Centrum, staat op het punt de stad ingrijpend te veranderen. Positief welteverstaan. Met plannen voor duizenden nieuwe woningen, innovatieve werkplekken en een aantrekkelijk openbaar gebied, rijst de vraag: hoe blijft Schiedam bereikbaar in de toekomst? We spreken projectmanagers Sandra van Riemsdijk en Eelco van Diesen over de uitdagingen en kansen op het gebied van mobiliteit in een stedelijk gebied.

Verder lezen

Betaald parkeren: de melkkoe omarmd?

Betaald parkeren: de melkkoe omarmd?

Betaald parkeren staat weer volop in de belangstelling. Steeds meer gemeenten voeren betaald parkeren in, en gemeenten die al betaald parkeren hebben breiden het uit en verhogen de tarieven. In twee jaar tijd is het betaald parkeerareaal met een kwart vergroot.1 Gemeenten beroepen zich op het verminderen van parkeeroverlast, stimuleren van duurzaam mobiliteitsgedrag en het verdelen van schaarse ruimte ten behoeve van woningbouw, groen en recreatie. Bewoners en ondernemers zien betaald parkeren daarentegen als een financiële overweging, een ‘melkkoe’ waarmee begrotingstekorten kunnen worden gedicht. Zit hier een kern van waarheid in? En belangrijker: is dit eigenlijk erg?

Verder lezen

Schaarse ruimte optimaal benutten

Schaarse ruimte optimaal benutten

Parkeren neemt momenteel een aanzienlijk deel van de openbare ruimte in beslag. Elke vierkante meter kan maar één keer benut worden. Naast parkeren hebben ook andere beleidsthema's zoals wonen, energie, klimaat en groen ruimte nodig. Dat vraagt om na te denken over én regie te voeren op het gebruik van de beschikbare ruimte. Gemeenten moeten daarom kritisch nadenken over de inrichting van de openbare ruimte. Parkeren is daarbij geen doel op zich, maar een middel om de stad leefbaar, duurzaam en bereikbaar te houden. De traditionele focus op het faciliteren van de auto verschuift naar een bredere aanpak waarin lopen, fietsen en openbaar vervoer meer ruimte krijgen.

Verder lezen

Terug naar boven