Verschillende visies op parkeerregulering

Verschillende visies op parkeerregulering

Het thema van het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit, dit jaar op 27 maart in Schiedam, is ‘parkeren is nooit gratis’. Tijdens de plenaire opening geven wetenschappers Giuliano Mingardo en Derk Loorbach onder leiding van Johan Diepens hun visie op dit thema.

Giuliano Mingardo is senior onderzoeker gespecialiseerd in parkeerbeleid en stedelijke mobiliteit aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich op het begrijpen van hoe mensen zich verplaatsen in en rondom stedelijke gebieden en hoe beleid, ruimtelijke ordening en de kwaliteit van de leefomgeving het mobiliteitsgedrag van mensen kunnen beïnvloeden. Derk Loorbach is directeur van DRIFT en hoogleraar sociaal-economische transities aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is een van de grondleggers van de transitiemanagement-aanpak en streeft ernaar aan de voorkant van fundamentele maatschappelijke verandering te werken. Zijn academische werk is onlosmakelijk verbonden met het ontwikkelen van transitiepraktijk in het bedrijfsleven, de beleidswereld en het maatschappelijk domein.

In de basis zijn Mingardo en Loorbach het eens: parkeren is echt nooit gratis. Maar waar Mingardo een wat traditionelere kijk op de zaak heeft en min of meer binnen de huidige kaders zoekt naar oplossingen die voor zo veel mogelijk mensen werken, is het gedachtegoed van Loorbach radicaler. “De ruimte is schaars en dus zal er minder ruimte moeten komen voor de auto”, vindt ook Mingardo. Betalen voor parkeren is een van de instrumenten die een gemeente heeft om dit te sturen. Net zoals de beschikbaarheid van deelmobiliteit dat is. Maar het is te makkelijk om te zeggen dat iedereen die niet zo vaak de auto nodig heeft, dan maar zonder auto moet doen. “De gedragscomponent wordt nogal eens vergeten”, stelt Mingardo. “Er is altijd een reden dat iemand een auto heeft. En die is niet altijd rationeel, zo zijn mensen nu eenmaal niet.”

Loorbach stelt dat mensen zich op een bepaalde manier gedragen omdat dit door de jaren heen zo geconditioneerd is. Doordat autobezit meer regel dan uitzondering is, doordat in de fysieke leefomgeving de auto altijd alle ruimte kreeg en door allerlei subsidies die het gebruik van de auto hebben aangemoedigd. “Als transitiedenker wil ik het systeem zoals het gegroeid is ter discussie stellen. Ik vind niet dat iedereen maar een auto voor de deur hoeft te hebben en zeker niet gratis. Er is een soort gewoonterecht ontstaan waarbij men met privébezit ruimte claimt in de openbare ruimte.”

Overigens voert de discussie verder dan alleen het ruimtelijk domein. De sociale aspecten mogen niet vergeten worden. Wat betekent het bijvoorbeeld als parkeerregulering wordt ingevoerd? Deze discussie wordt in Schiedam, dit jaar gastgemeente van het congres, volop gevoerd. De voordelen van betaald parkeren zijn helder, maar in nieuwe gebiedsontwikkelingen is straatparkeren niet eens meer aan de orde. En hoe ga je om met andere opgaven als klimaatadaptatie en vergroening als de meerderheid van de buurtbewoners de voorkeur geeft aan een auto voor de deur en daar ook gewoon voor zou willen betalen?

Over deze en andere aspecten gaan Giuliano Mingardo en Derk Loorbach in gesprek. Johan Diepens is gespreksleider. Wil jij hierbij zijn en jouw steentje bijdragen aan de discussie? Kom dan op 27 maart naar het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit in Schiedam.

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven