Schiedam staat voor een grote uitdaging: het balanceren van stedelijke groei met leefbaarheid en mobiliteit. Wethouder Frans Hamerslag is verantwoordelijk voor mobiliteit in zijn gemeente. Beleid wordt vooral in samenwerking met bewoners bepaald.
Schiedam ligt onder de rook van Rotterdam. Bezoekers van buiten de regio zullen misschien niet zo snel doorreizen naar deze stad, die volgend jaar 750 jaar bestaat. Ten onrechte, vindt wethouder Frans Hamerslag (Progressief Schiedam), die aan zijn eerste termijn als bestuurder bezig is. Hamerslag was daarvoor al jaren in de raad actief. “Schiedam is een mooie historische stad met meer dan 80.000 inwoners. Schiedam heeft een heel eigen karakter met een prachtig historisch centrum. Ik zie het als een groot dorp. Tegelijkertijd kent de gemeente 148 nationaliteiten, wat een mooie dynamiek geeft.”
Paard en wagen
Schiedam is een middelgrote gemeente met grootstedelijke problematiek. Gelegen midden in de Randstad is het gebied sterk verstedelijkt. Toch moeten er nog veel meer woningen bij in de komende jaren. “Op het gebied van mobiliteit is doorstroming een grote uitdaging”, stelt Hamerslag. “En dat geldt ook voor parkeren. Onze oudere wijken zijn ingericht op paard en wagen, niet op de grote auto’s van tegenwoordig. Daarnaast speelt onze bevolkingssamenstelling een grote rol. Schiedam kenmerkt zich door een rijke diversiteit aan bewoners, variërend in culturele achtergronden, opleidingsniveaus en werkvelden. Ondernemerszin is Schiedam ook niet vreemd, wat blijkt aan het groot aantal ZZP’ers. Deze groep wil hun enige auto graag voor de deur parkeren, ze werken vaak in gebieden rond Schiedam waar geen ov komt.” Deze wens schuurt met de woningbouwopgave van Schiedam. “We hebben nu eenmaal geen uitwijklocaties, we moeten het doen met de schaarse ruimte in de stad”, aldus Hamerslag.
Metropoolregio
Komt nog bij dat bezoekers van grote broer Rotterdam er soms ook voor kiezen hun auto in het relatief goedkope Schiedam te parkeren en vervolgens met het ov verder te reizen. “Omwonenden geven ook aan dat dit leidt tot hoge parkeerdruk en overlast in de wijken. Om hier op de juiste wijze op te sturen, stimuleren we vanuit de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) dat bezoekers van Rotterdam hun auto op een P+R zetten, om zo de overlast elders te beperken. Dat gaat bijvoorbeeld goed in de Pathégarage, die overdag als P+R geldt en ’s avonds wordt gebruikt door bezoekers van Schiedam. Hierdoor worden parkeerfaciliteiten dubbel benut en efficiënter gebruikt. We moeten dit probleem op regionaal niveau bekijken, als gezamenlijke opgave.”
Parkeren is nooit gratis
In maart is Schiedam gastgemeente van het Nationaal Congres Parkeren en Mobiliteit (NCPM). Het thema van deze editie is Parkeren is nooit gratis. Linksom of rechtsom, er moet betaald worden voor het gebruik van de ruimte. Hoe is dat in Schiedam geregeld? Hamerslag: “Deels maken we gebruik van parkeerregulering, die overigens vrij schappelijk is. We zouden dit misschien wel willen uitbreiden, met namen in de wijken ten zuiden van de snelweg, maar dan moet er eerst draagvlak zijn onder bewoners. Deels kiezen ze voor betaald parkeren, maar anderen niet. Dat is dus een uitdaging voor de gemeente die keuzes moet maken voor de schaarse ruimte, met daarbij nog heel wat andere opgaven. Het is een kwestie van de juiste balans zoeken met elkaar.”
Het ontbreken van draagvlak onder bewoners zorgt er dus voor dat parkeerregulering voorlopig niet wordt uitgebreid. Andere gemeenten willen nog wel eens kiezen voor een hardere lijn. “Het is een politieke keuze om dat niet te doen”, stelt Hamerslag. “Overigens kiezen we in nieuwe ontwikkelingen wel voor betaald parkeren, zoals in Nieuw Mathernesse, een bedrijventerrein dat wordt getransformeerd naar een gebied om te wonen, werken en ontspannen.”
Stad loop vast
Al met al zit Schiedam in een lastige spagaat. “Bewoners kiezen voor de oplossing op de korte termijn. Maar de stad groeit de komende jaren naar 90.000 inwoners. De stad slibt zo dicht, ook al omdat er veel onderhoud aan infrastructuur in de regio op stapel staat. Daarom zetten we nu ook al in op alternatieve vormen van mobiliteit, zoals deelmobiliteit In 2023 is Schiedam bijvoorbeeld als derde geëindigd bij de Deelaward. Dit geeft aan dat we op de goede weg zijn. Bovendien hebben we een geweldig ov-netwerk, we proberen bewoners te verleiden hier gebruik van te maken. In bijvoorbeeld het havengebied, waar het ov niet structureel rijdt, zetten we in op pendelbusjes en deelfietsen. Dat doen we samen met de werkgevers.”
Op 27 maart verzamelen tientallen professionals zich in Schiedam voor het NCPM om gezamenlijk naar veel voorkomende opgaven te kijken. Zou hier een oplossing voor de Schiedamse spagaat bedacht kunnen worden? Hamerslag: “Ongetwijfeld komen er op het congres fantastische oplossingen voorbij. Maar ik zie vooral uit naar het delen van kennis. We hebben in Schiedam mensen met heel veel verstand van zaken, daar zijn we heel trots op. Tegelijkertijd besef ik dat we ze eigenlijk voor een onmogelijke opgave stellen en toch moeten ze daar mee omgaan. En parkeren is net als voetbal, 17 miljoen mensen hebben er een mening over. Maar parkeren is geen kwestie van zwart-wit, we moeten grijs kijken. Hoe komen we samen tot oplossingen?”