Het Nationaal Congres Parkeren en Mobiliteit staat in het teken van het verbinden van verschillen. Met de gemeente Amsterdam als gastheer zal wethouder Melanie van der Horst als één van de inspirerende sprekers aantreden. Met onder meer verkeer, vervoer, openbare ruimte en groen in haar portefeuille vroegen wij haar hoe zij tegen het thema van dit congres, Verbind de Verschillen, aankijkt.
Wat roept het congresthema Verbind de verschillen bij u op in combinatie met de mobiliteitsvraagstukken die in de gemeente Amsterdam spelen?
“Verschillen verbinden staat voor mij voorop. Ik zie mobiliteit daarom ook echt als een sociale portefeuille. Iedereen moet ergens naartoe voor werk, school of ontspanning. Of gaat naar de supermarkt óf laat boodschappen bezorgen. En mobiliteit kan dan ook een heel grote rol spelen in kansengelijkheid. Als je een fiets hebt en die goed onderhoudt, heb je de vrijheid om overal naartoe te gaan. Voor mij staat fietsen dan ook echt voor vrijheid en zelfstandigheid en ik doe mijn best om dat voor iedereen toegankelijk te maken. Maar alleen beschikbaarheid is nog niet voldoende. Er is er nog veel te doen, want er zijn veel mensen die zich onveilig voelen in het verkeer. Die een school uitzoeken omdat je daar naartoe kunt lopen, in plaats van de school die ze de beste kansen geeft. Die daarom hun kinderen met de auto naar school brengen, waardoor de situatie rond school nog weer onveiliger wordt. Daar wil ik mee aan de slag.”
Het congres strijkt neer in Amsterdam-Noord, een omgeving waar de verschillen zichtbaar zijn tussen oude en nieuwe wijken. Hoe gaat de gemeente Amsterdam daar mee om? Zijn de vervoersvoorzieningen voor iedereen betaalbaar? Wat biedt de gemeente aan voor haar inwoners die kampen met bijvoorbeeld vervoersarmoede?
“In Noord, maar ook in Nieuw-West en Zuidoost, stadsdelen waar gemiddeld meer armoede voorkomt dan in de rest van de stad, wordt veel minder gefietst dan in de rest van de stad. Terwijl de fiets toch een heel goedkoop vervoersmiddel is, als je er eenmaal eentje hebt. En fietsen is ook heel gezond; fietsers zijn gemiddeld genomen gezonder dan mensen die niet fietsen. In die delen van de stad proberen we dan ook meer mensen op de fiets te krijgen. Door fietslessen voor kinderen en hun ouders bijvoorbeeld en door fietsen te geven of uit te lenen aan Amsterdammers die niet zelf een fiets kunnen betalen. Uiteraard kan niet iedereen altijd fietsen. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een visuele beperking, of in een rolstoel of met een gebroken been. Voor die mensen wil ik zorgen dat het ov te betalen en te begrijpen is, fysiek en visueel toegankelijk, sociaal veilig en beschikbaar is.”
Hoe houdt de gemeente de binnenstad van Amsterdam bereikbaar en tegelijkertijd de leefbaarheid voor haar inwoners op peil?
“Ik wil de komende tijd op een nieuwe manier naar ‘de bereikbare stad’ kijken. Het is wereldvreemd dat we toeristen via navigatie allemaal met hun auto de binnenstad in sturen, terwijl het daardoor voor bewoners en ondernemers onleefbaar wordt. Ik merk dat er momentum is bij Amsterdammers en de gemeenteraad. Er is genoeg gepraat en overlegd, we moeten nu ook beslissingen durven nemen. De Bijenkorf-file moet eruit, want de leefbaarheid in de binnenstad staat onder druk door de centrale rol die de auto in neemt. We moeten veel meer kijken naar leefbaarheid en toegankelijkheid door andere manieren van vervoer, of dat nou op de (deel)fiets of elektrische brommer, lopend, in een rolstoel of met het ov is. Daarbij houden we natuurlijk altijd rekening met mensen die echt niet zonder de auto kunnen, bijvoorbeeld mensen met een gehandicaptenparkeerkaart.
Daarnaast verwacht ik dat het invoeren van 30 km per uur als maximumsnelheid op de meeste wegen in Amsterdam veel doet voor de leefbaarheid in buurten en het gevoel van veiligheid in het verkeer. De nieuwste uitdaging is nu weer hoe we de toegenomen drukte op het fietspad, met alle verschillende snelheden, door onder meer de elektrische fietsen, in goede banen leiden.”
Hoe houdt de gemeente de stad Amsterdam voor forenzen, toeristen en andere incidentele bezoekers bereikbaar?
“We investeren fors in het openbaar vervoer in de toekomst, door met Rijk en Regio te investeren in de metrolijnen en het treinnetwerk rondom Amsterdam. Dat is wat mij betreft de enige manier om de steeds drukkere stad én regio bereikbaar te houden in de toekomst. Vooral als het gecombineerd wordt met de fiets of deelvervoer voor het laatste stuk. Dat faciliteren we bijvoorbeeld met de enorme ondergrondse fietsenstalling die onlangs bij Centraal Station geopend is. En wanneer de trein of bus geen optie is, is er plek voor de auto aan de rand van de stad op een P+R-terrein.”