Gemeente Hoorn gastgemeente voor NCPM 2024

Gemeente Hoorn gastgemeente voor NCPM 2024

Het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit strijkt in 2024 neer in Hoorn. Het thema van deze editie is ‘de uitdagingen van nu’. Want de uitdagingen van nu zijn de kansen voor de toekomst. En daar gaan we op 14 maart met elkaar mee aan de slag.

De ruimte in Nederland wordt steeds schaarser. De vraag naar woningen is groter dan ooit en we delen de openbare ruimte met steeds meer weggebruikers. Daarnaast neemt digitalisering een vlucht. De belangrijkste taak van overheid en bedrijfsleven is om de inwoners stap voor stap mee te nemen in dit veranderende landschap.

Eerste autovrije wijk

Hoorn is in dit licht gezien geen uitzondering. Ook in deze gemeente leeft de ambitie om binnen de eigen grenzen te groeien én om meer jonge mensen aan te trekken en te behouden. De komende jaren zal er flink bijgebouwd worden in Hoorn. Het aantal vierkante meters is schaars, dus dat betekent inbreien, de hoogte in, maar ook dat er niet overal meer plek is om de auto te parkeren. Op het Pelmolenpad komt de eerste autovrije wijk. En ook op het Holenkwartier kiest de gemeente voor alternatieven. De straten worden autovrij en mensen kunnen hun auto kwijt in de parkeergarage. Fietsers krijgen hierdoor steeds meer ruimte.

Dat betekent een forse omslag. Op dit moment is er geen stad zo toegankelijk voor auto’s als Hoorn. Overal is voldoende gelegenheid om voor de deur te parkeren. Klinkt ideaal, maar het maakt het straatbeeld onaantrekkelijk, duurzaam is het allerminst en de verkeersveiligheid holt achteruit waar het ook steeds drukker wordt op straat. Kortom tijd voor actie.

Scanauto: voor- en nadelen

Een van de initiatieven in Hoorn is de introductie van een parkeerverwijssysteem om automobilisten naar de rand van de stad te sturen. Er wordt gewerkt aan de afsluiting van de Roode Steen, zodat auto’s niet langer meer rakelings langs de terrassen rijden of oneindig rondjes rijden op zoek naar het beste parkeerplekje. En met de komst van de scanauto worden foutparkeerders en wanbetalers snel achterhaald. De betalingsgraad is inmiddels op 93 procent en vergunninghouders kunnen weer op vergunningplekken staan. Ander voordeel is dat er geen BOA’s meer de straat op hoeven om handmatig auto’s te controleren. Dit succes heeft ook een keerzijde, het aantal naheffingen is groot, er zijn veel boze bewoners die een verkeerd kenteken invoeren en zich zorgen maken over hun privacy. Bovendien zorgt digitalisering voor veel extra werk achter de schermen.

Kortom, genoeg uitdagingen. Meepraten? Kom dan op 14 maart naar het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit in Hoorn.

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven