Er zijn in Nederland ongeveer 120 gemeenten met een hoge parkeerdruk die betaald parkeren in hun verordening hebben opgenomen. Bijna alle gemeenten gebruiken hiervoor het NPR. Maar ook voor gemeenten met een lagere parkeerdruk wil SHPV van dienst zijn.
Parkeren en mobiliteit is namelijk meer dan een prijs per minuut. Het gaat ook over doorstroming van voortuigen in blauwe zones waar SHPV een oplossing voor heeft. En ook over het publiceren van data over beschikbare parkeerplaatsen in publieke garages en terreinen.
De gebruikers van de mobiliteitsketen komen uit steden en het platteland. Neem als voorbeeld de mensen met een Gehandicapten Parkeerkaart. Alle steden in Nederland geven zo’n kaart uit. Het SHPV probeert met haar systemen de gemeenten met betaald parkeren te verbinden aan steden zonder betaald parkeren omdat personen met een GPK door heel Nederland moeten kunnen reizen.
Het parkeren heeft een enorme digitaliseringsslag gemaakt. Dat biedt kansen voor gemeenten maar de uitdaging is om gemeenten, die hier nog niet mee te maken gehad hebben, “mee te nemen” in de mogelijkheden. Zoals een bekende Nederlander al eerder zei; “Je gaat het pas zien als je het door hebt.”