Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten. Blauwe zones zijn inmiddels een zeer bekende verschijning. Elke middelgrote gemeente maakt er wel gebruik van. Inmiddels zijn er echter steeds meer gemeenten die de blauwe zone afschaffen. Blauwe zones zijn doorgaans plaatsen waar parkeerplaatsen gedurende een beperkte tijd gratis beschikbaar zijn voor automobilisten, maar dit systeem heeft zijn nadelen. Betaald parkeren kan deze nadelen aanpakken en tegelijkertijd de gemeente extra inkomsten opleveren.

De uitdagingen van Hoorn
Het Noord-Hollandse Hoorn wil groeien. ‘Meer stad’ worden, zoals wethouder René Assendelft het formuleert. Daar hoort echter wel een verandering van denken en gedrag bij, onder meer op het gebied van parkeren en mobiliteit. Een grote uitdaging waar Hoorn de komende tijd mee aan de slag gaat.

Gemeente Hoorn gastgemeente voor NCPM 2024
Het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit strijkt in 2024 neer in Hoorn. Het thema van deze editie is ‘de uitdagingen van nu’. Want de uitdagingen van nu zijn de kansen voor de toekomst. En daar gaan we op 14 maart met elkaar mee aan de slag.

Terugblik 2023
Het congresseizoen op mobiliteitsgebied trappen we dit jaar af met het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit. De Tolhuistuin pal aan het IJ in Amsterdam-Noord deed dienst als decor voor mobiliteitsprofessionals die volop kennis met elkaar deelden en zowel bekende, als ook nieuwe vakgenoten konden ontmoeten.

‘Stad parkeerprobleem, platteland mobiliteitsprobleem’
Als partner van het Nationaal Congres Parkeren & Mobiliteit vragen we Eva Boer, Brand Identity Manager van MOBIAN, naar hun visie op het thema ‘Verbind de verschillen’.